Structured Educational Visit to Schools and Training Seminar na Islandu – profesorice Marinka Burić i Tina Brumnić

Na seminaru Structured Educational Visit to Schools and Training Seminar in ICELAND od 6. 10. do 12. 10. 2024. koji se održao u Reykjaviku sudjelovale su profesorica matematike Tina Brumnić i profesorica hrvatskog jezika i likovne umjetnosti Marinka Burić.

Ovaj sedmodnevni strukturirani seminar kombinirao je pedagoške posjete odabranim srednjim školama, predavanjima o islandskom obrazovnom sustavu i terenskim projektom “Contexts4Content” koji se odvijao na mjestima od prirodnog, povijesnog i kulturnog značaja.

Na Island smo stigle dan ranije, u subotu  5. 10. 2024. koji smo iskoristile za privikavanje na smještaj, upoznavanje grada i posjet prirodoslovnom muzeju Perlan gdje smo se kroz brojne virtualne atrakcije upoznale s prirodnim fenomenima Islanda: ledenjacima, vulkanima, geotermalnom energijom i replikom ledene pećine.

U nedjelju smo na University of Island započeli sa seminarom. Upoznale nove kolegice i kolege iz Austrije, Češke, Njemačke, Italije i Španjolske. Bile smo iznenađene toplim dočekom i zanimljivim aktivnostima upoznavanja, poput pjevanja, rješavanja kviza i predstavljanjem programa seminara.

Ponedjeljak smo u nacionalnoj biblioteci Landsbokasafna započeli predavanjem o strukturi školskog sustava na Islandu, dobili upute za grupnu prezentaciju i izradu osobnog portfolija. Popodne smo upijajući slike Pingvellira, Grysira i Gullfosa, proveli u učenju kroz iskustvo. Pingvellir je mjesto gdje je 930. osnovan Althing, jedan od najstarijih parlamenata na svijetu i označava početak demokratskog sustava na Islandu. Također je i raskrsnica tektonskih ploča Amerike i Europe. Geysirska dolina je geotermalna oblast s nekoliko aktivnih gejzira, među kojima se ističe poznati Strokkur koji eruptira svakih 5 do 10 minuta, stvarajući mlazove vode koji mogu dostići visinu do 30 metara. Gullfoss je jedan od najpoznatijih i najimpresivnijih slapova Islanda, često se naziva „Zlatnim slapom“, ima visinu od oko 32 metra i sastoji se od dvije glavne kaskade koje padaju u duboku klisuru. Prvi dio pada s visine od 11 metara, a drugi s visine od 21 metra.

Utorak je bio dan našeg prvog posjeta školama i provjera vještine korištenja gradskog prijevoza. Dan smo proveli u srednjoj školi Borgarholtsskóla koja pruža obrazovanje za učenike od 16 do 20 godina. Ova škola nudi različite društvene, prirodne, umjetničke i tehničke programe. Učenici mogu birati  programe koji vode do fakultetskog obrazovanja ili kraće programe za direktan ulazak na tržište rada. U školi se koriste suvremene metode učenja, podržavaju brojne izvanškolske aktivnosti, daje iznimna mentorska, psihološka i pedagoška podrška učenicima. Svidjela nam se atmosfera opuštenosti i neopterećenosti učenika i nastavnika. Sve je djelovalo neformalno, ali organizirano i uspješno.

Srijedu smo započele još jednim posjetom školi Framhaldsskolin na periferiji Reykjavika koja nas je prije svega oduševila svojom arhitekturom, tišinom i nevjerojatnom akustikom unutar zgrade. Riječ je o doista neobičnoj školi s neobičnim i kreativnim ravnateljem koji potiče inovativne metode i moderan pristup poučavanju i učenju. Po primarnom obrazovanju bio je stolar a, između ostalog, u sustav svoga ocjenjivanja uveo je bodovanje pogrešnog i vrlo zanimljivog pogrešnog odgovora. Cijelo smo se jutro osjećale u skladu s onim što ova škola njeguje: empatičnost, smirenost, opuštenost i sreću. Zanimljivo je što u ovoj školi učenici pojedine predmete uče kroz semestre i provjeravani su na završnim ispitima, imaju dobro osmišljen sustav vrednovanja i samovrednovanja učenika i nastavnika. Poslijepodne smo proveli u Nacionalnom muzeju Islanda koji nas je oduševio bogatom zbirkom predmeta koji ilustriraju povijest, kulturu i društvo Islanda kroz razna razdoblja, uključujući arheološke artefakte, srednjovjekovne predmete te predmete iz novije povijesti. Muzej također pruža razne edukativne programe i radionice za posjetitelje svih uzrasta, čime potiče razumijevanje i interes za islandsku kulturu.

Četvrtak ujutro nas je dočekao snijeg pa smo upotpunili doživljaj islandske nestalnosti vremena. Posjetili smo školu MS (Menntaskólinn í Reykjavík), jednu od najstarijih i najpoznatijih srednjih škola na Islandu. Osnovana je 1835. godine, što je čini najstarijom općom srednjom školom u zemlji. Škola teži visokim akademskim standardima i potiče učenike na sudjelovanje u istraživačkim projektima i natjecanjima. Posjet MS školi opisale bismo riječima: škola u koju idu učenici koji žele biti uspješni, iznimna fleksibilnost, kompetencija, učenje kroz realne situacije, program za učenike s posebnim potrebama, iznimna stručna podrška. Poslijepodne smo s kolegama iz Španjolske i Njemačke napravili završnu prezentaciju.

Petak je bio dan velike avanture i uzbuđenja jer smo posjetili vrlo zanimljive lokacije na Islandu, poput vodopada Skogafoss, ledenjak Solheimajokull, Vik, plažu Reynisfjara. Vodopad Skogafoss jedan je od najvećih i najmoćnijih vodopada na Islandu, visok je 60 metara i spušta se u rijeku Skoga. Stubište uz vodopad nudi zapanjujući panoramski pogled na okolni krajolik. Pošto je bio sunčan dan, u magli koju stvara kaskadna voda, vidjeli smo dugu. Ledenjak Solheimajokull izlazni je ledenjak većeg ledenjaka Vatnajokull, poznatog po svojim zadivljujućim plavim ledenim formacijama. Posebno nam je bio zanimljiv gradić Vik koji ima svega 300 stanovnika, a u restoranu u kojem smo ručali posluživao nas je konobar iz Slavonije. U Irskoj je već tri godine, zarađuje oko 3000 eura, a stanarina mu je samo 300 eura. Ostatak novca, kaže, nema gdje potrošiti. Pokraj Vika nalazi se plaža Reynisfjara poznata po svom crnom vulkanskom pijesku, neobičnim stjenovitim formacijama poput visokih stupova. Iako je Reynisfjara izuzetno lijepa, plaža može biti opasna zbog jakih valova i skrivenih morskih struja. Posjetitelje se savjetuje da budu oprezni i drže se podalje od granice vode.

U subotu 12. 10. 2024. naša je islandska avantura, nažalost, završila.

Sretne smo što sada znamo više o islandskoj kulturi i njezinim zapanjujućim prirodnim krajolicima, bolje razumijemo islandski obrazovni sustav, kulturu i ekstremno prirodno okruženje te prekrasne ljude ove nevjerojatne zemlje leda i vatre na periferiji Europe. Inspirirane islandskom kulturom i školskim sustavom u svoje poučavanje planiramo ugraditi više opuštenosti, uvažavanja pogrešaka i fleksibilnosti te svoja iskustva, nova saznanja  i entuzijazam za islandsku kulturu podijeliti sa svojim kolegama. Svakako bismo željele saznati više o islandskoj književnosti i nešto od toga pročitati. Vrlo smo zadovoljne odabranim seminarom od kojeg smo dobile znatno više od očekivanog. Seminar je bio dobro prilagođen potrebama polaznika, učenju, druženju, prijateljstvu, praksi, stvarnom kontekstu i iskustvenom učenju. Projekt “Context4Content” ne može se bolje predstaviti.

 

 

 

 

 

Arhiva novosti